Les Contes d’Hoffmann, Jacques Offenbach

Oorspronkelijke titel Les Contes d’Hoffmann
Nederlandse titel Hoffmanns vertellingen
Componist Jacques Offenbach
Tekstdichter Jules Barbier (1825 – 1901)
Vertaling Joop C.G. Fransen
Genre Opera in vier bedrijven, vijf taferelen
Première 10 februari 1881, Théâtre de l’Opera-Comique, Parijs
Tijd van handeling Omstreeks 1800
Plaats van handeling
  1. In de bierkelder van kastelein Lutter te Berlijn
  2. (de Olympia-acte) In het huis van de natuurkundige Spalanzani
  3. (de Antonia-acte) In het huis van Krespel, te München.
  4. 1e tafereel: (de Giulietta-acte) In een Venetiaans palazzo
    2e tafereel: zelfde decor als het eerste bedrijf
Belangrijkste rollen
  • Olympia, sopraan
  • Giulietta, sopraan
  • Antonia, sopraan
  • Niklaus, mezzo-sopraan
  • Een stem, mezzo-sopraan
  • Hoffmann, tenor
  • Spalanzani, tenor
  • Cochenille, tenor
  • Pitichinaccio, tenor
  • Lindorf, bas of bariton
  • Coppelius, bas of bariton
  • Dapertutto, bas of bariton
  • Dokter Mirakel, bas of bariton
Kooraandeel Flink kooraandeel, alleen de (niet lange) Antonia-acte bevat geen koor
Orkestbezetting 2 fluiten, 2 hobo's, 2 klarinetten, 2 fagotten, 4 hoorns, 2 trompetten, 3 trombones, 1 harp, pauken/slagwerk, strijkers
Bijzondere eisen Groot orkest, inclusief harp; veel solisten
Partituur en orkestmateriaal Leverbaar
Moeilijkheidsgraad

De rol van Hoffmann stelt bijzonder hoge eisen aan de zanger. De rollen van Olympia, Antonia, Giulietta en Stella kunnen, overeenkomstig de oorspronkelijke bedoeling van de componist, door één zangeres worden vertolkt. Ook de vier duivelse rollen (Lindorf, Coppelius, Dapertutto en Dokter Mirakel) worden gebruikelijk door één bariton gezongen. Ook de vier buffo tenorrollen (Andreas, Franz, Cochenille en Pitichinaccio) kunnen door één komische tenor worden gezongen

Duur Vier bedrijven, totale duur: ongeveer 2½ uur
Muziek

Hoffmanns Vertellingen is een van Offenbachs laatste scheppingen. Het stuk behoort tot de meest gespeelde Franse opera’s. Het wemelt van bekende muziek: de studentenliederen, de coupletten over de dwerg Klein-Zack, de coloraturen van de pop Olympia, de diamantaria van Dapertutto, de wereldberoemde barcarolle enz.

Verhaal

In een Berlijnse bierkelder verschijnt de Muze. Zij acht zich verwaarloosd door haar beschermeling, de dichter Hoffmann, die een afspraak heeft met de operazangeres Stella. Terwijl hij op de diva wacht, vertelt hij aan een groep studenten over zijn drie grote liefdes: Olympia, Antonia en Giulietta. Onder de toehoorders bevindt zich staatsraad Lindorf, ook verliefd op La Stella. Deze man is de belichaming van het Kwaad dat Hoffmann overal achtervolgt. Aan elk van Hoffmanns verhalen is een akte besteed. Hoffmanns eerste liefde, Olympia, blijkt een pop te zijn, die vernield wordt door de brillenmaker Coppelius (=Lindorf); de tweede geliefde, de hoogbegaafde zangeres Antonia, wordt door toedoen van de hypnotiseur Mirakel (wederom Lindorf) in de dood gedreven; de derde, Giulietta, is een courtisane, die Hoffmann bedriegt en van zijn spiegelbeeld berooft, daartoe aangezet door de duivelse Dapertutto (derde incarnatie van Lindorf). Het wordt duidelijk dat Stella de som is van Hoffmanns drie idolen. Eindelijk verschijnt de ster, maar als zij ziet dat de dichter dronken is, vertrekt zij, aan de arm van Lindorf. Hoffmann is echter niet verloren. De Muze (die hem in de gedaante van de student Niklaus door alle bedrijven heen trouw heeft begeleid) ontfermt zich over hem en doet hem inzien dat de Kunst boven de liefde gaat.

Kostumering Heren: studenten, deftige heren. Dames: deftige dames, courtisanes.
Opmerking
Foto's
Link Wikipedia

< Les Cloches de Corneville | Volg | Les Dragons de Villars >

Tags: Offenbach | Fransen